agresszió

Az iskolai agresszió

+1
1
+1
0
+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Az iskola egy rendkívül stresszes környezet. A szakemberek, mint az iskolapszichológus, tanárok, illetve a gyógypedagógus hiánya, illetve egyéb tényezők a diákok viselkedésére is kihatnak.  Egyáltalán nem csoda tehát, hogy az iskolai bántalmazás rendkívül gyakori minden korosztályban. Úgy gondolom, hogy az iskolai bántalmazás egy nagyon elhanyagolt probléma. 

Sokan vannak ezzel a témával kapcsolatban azon a véleményen, hogy “nem kéne ennyire felfújni”, “mindennapos jelenség”, és a “gyengék hulljanak, az erősek úgy is megmaradnak”.  Viszont arra nem gondolnak, hogy az iskolai bántalmazás agressziót szül, ami nemcsak a bántalmazott teljesítményére mehet rá, hanem az osztálytársaiéra is, hisz az elfojtott feszültség, és a negatív hangulatváltozás mindenkire kihat – akár tudattalanul is az osztályközösségben.

Az iskolai agresszió okai

A legfőbb oka véleményem szerint az elfojtott stressz. Globális problémának tartom azt, hogy elbagatellizáljuk a tanulók problémáit, és nem beszélgetünk róla.  Habár gyakran megkérdezik a szülők a gyermekeiket: „Mi volt az iskolában?” – legtöbbször a jegyekre irányul ez a kérdés. Nem veszik figyelembe a képességeiket, érzéseiket, illetve egyéb tényezőket.  Nem néznek a jegy mögé. Így különösen a serdülők egy “rakás szerencsétlenségnek” érzik magukat, hisz összeroppanhatnak a sok elvárástól, ami rájuk nehezedik. Ez pedig az iskolai agresszió csírája lehet.  

A szülői elvárások

Sokan bélyegzik a kamaszokat lustának és tiszteletlennek. Nem veszik azonban azt figyelembe, hogy milyen változásokon esnek keresztül. Evidens, hogy több alvásra van szükségük, a szervezetükben végbemenő változások miatt, valamint pszichológiailag ez az a szakasz a tinédzserek életében, amikor a saját útjukat keresik. Sokszor ezt nehéz megérteni a szülők számára, valamint a képességüket sem veszik sokszor figyelembe.  Van, akinek egy magyar 2-es egy 5-össel felér, mert annyi energiát fektetett bele.  Tehát a szülőknek meg kell értenie azt, hogy azzal nem segít a gyermekének, ha azt várja el tőle, hogy egyetemre menjen, ha ő maga nem szeretne, valamint ha a kamasz úgy érzi, nem tudná teljesíteni az ott rázúduló követelményeket.

A kortársak elvárásai

A kortársaknak való megfelelés is rátesz egy lapáttal. Ha például valakit túl szigorúan fognak a szülei, nem engedik a mai divatnak megfelelő öltözködést, a középiskolás úgy érezheti, hogy két tűz közé került, ami az iskolai viselkedésére is kihathat. Különösen úgy, hogy ha valaki nem felel meg a kortárs elvárásoknak, nem csak személyesen lehet zaklatni.  Az internet lehetőséget ad arra, hogy privát üzenetben, csoportokban kompromittáló képeket, üzeneteket tegyenek közzé.  Így kiadják az iskolai stresszt, és kevésbé éreznek bűntudatot, hisz „ez csak egy üzenet”,  „ ez csak egy kép”, ám ezzel tönkre lehet tenni a másik életét, akár a halálba taszítani.  Ha valaki nem illeszkedik be, akár tönkre is tehetik az életét, hisz a saját hibáikat vetítik rá az illetőre.

Az iskola elvárásai 

Több országban is probléma a töménytelen tanulnivaló, mint például az ázsiai országokban. Több országban is probléma továbbá a tanárok leterheltsége, valamint a munkájuk megbecsülésének hiánya.  Globális probléma, hogy különböző okokból csak a poroszos, frontális oktatásra van lehetőség. A frontális oktatás azt jelenti, hogy a tanár kiáll, a táblához leadja az anyagot, és vége is az órának. Így a tanulók nem gondolnak utána az anyagnak, csak bemagolják.  Ezek a tényezők összeadódnak, és a tanulókon bizonytalanság lehet úrrá, különösen a szakember miatt: „Ki fogja tartani az angol faktot?”, „Hogy fogok felkészülni a matek érettségire, ha nincs matektanár?”

 A bizonytalanság, ami több ország oktatási rendszerére jellemző hamar átfordulhat agresszióvá. 

Az agresszió formái a középiskolában 

A leggyakoribb a verbális, azaz az agresszió szóbeli megnyilvánulása, előfordulhat azonban fizikális is, vagy akár a kettő kombinálva.  Fontos kérdés, hogy melyik – úgymond – a károsabb. Habár a fizikális jobban észrevehető, a verbális is éppolyan komoly traumákat okozhat – ha nem súlyosabbat.  Meg kell említeni továbbá az agresszió megnyilvánulását szexuális zaklatás formájában is. Minden olyan cselekedet annak számít, ami az illető beleegyezése nélkül történik és szexuális jellegű kényszerítés.  Akár kéretlen érintések is lehetnek. Ehhez akár társulhat az agresszió fizikális, illetve verbális formája is. 

iskola

A megoldás

A legfontosabb véleményem szerint a középiskolások számára az, hogy beszéljenek velük. Nem csak a jegyeikről, az érzelmeikről is. Persze ezt sem szabad erőltetni, viszont ha tanácsra van szükségük, érzékeltetni kell velük, hogy van, aki meghallgatja őket.  Az agresszió csökkentésére pedig jó eszköz lehet a sport, valamint segíthetnek különböző konfliktuskezelési technikák is.  A legfontosabb viszont szerintem a megértés, empátia és a tolerancia kihangsúlyozása.

iskolai agresszió

Összességében azt gondolom, hogy az nem vezet, sehova, ha az agressziónkat másokra irányítjuk. Sokkal hasznosabb, ha valami produktív tevékenységgel vezetjük le felgyülemlett agressziónkat.  Ahelyett, hogy másokat aláznánk meg konkrétan minden kis különbség miatt, nem lenne jobb elfogadni azokat, és a saját házunk táján sepregetni? 

Forrás: 1

Képek

1 thought on “Az iskolai agresszió

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük