Maga a pénz egy olyan csereeszköz, amely általános és egyenértékes. Általános, mivel mindenki által elfogadott, valamint egyenértékes mert értékvesztés nélkül bontható. Utóbbi azt jelenti, hogy egy húszezres bankjegy ugyanannyit ér, mint két darab tízezres bankjegy.
Annak ellenére, hogy a világpénzfunkció önmagában nem pénzfunkció, mégis ide soroljuk. Ugyanis vannak olyan pénznemek, amelyek képesek betölteni a nemzetközi áru- és pénzforgalomban a következő pénzfunkciókat: értékmérő, forgalmi eszköz, fizetési eszköz, kincsgyűjtési- felhalmozási- vagyontartási eszköz.
Tehát a világpénz az országok közötti fizetésre alkalmas valuta. Utóbbi mondat magába foglalja azt, hogy konvertibilis, tehát szabadon átváltható. A valuta pedig valamely ország törvényes fizetőeszköze más ország fizetési forgalmában, bankjegy és érme formájában.
Ezt a funkciót jelenleg az amerikai dollár (USD) tölti be.
Az amerikai dollár
Az amerikai dollárt 237 évvel ezelőtt, 1785. július 6-án fogadta el az Egyesült Államok Konföderációjának Kongresszusa. Az első érméket United States Mint bocsátotta forgalomba. Ezeknek az érméknek a súlya, ezen felül az összetétele is megegyezett a spanyol dollárral. Az első érmék piacra „dobása” után 159 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a pénznem hivatalosan is betöltse a világpénzfunkciót, tehát erre 1944-ben került sor.
A következő volt ennek az oka:
„formálisan azzal az amerikai ígérettel, hogy a központi bankok kérésére készek az amerikaiak dollárért fix áron aranyat kiszolgáltatni, gyakorlatban inkább azért, mert a második világháború után mindenki az Egyesült Államok kölcsöneire szorult.”
–számol be róla a magyarhirlap.hu oldala.
A kamat
Mielőtt a banktörténeti tárgy ismertetésére rátérnék, a kamat fogalmát tisztázom: A kamat a kölcsönadott pénz használati díját jelenti. A kamatszámítás kétféle lehet:
- egyszerű kamat: Ebben az esetben a kamat összege már nem kamatozódik tovább.
- kamatos kamat: A kamatszámítás ezen esetében a kamat összege is tovább kamatozódik.
1891-ben az Egyesült Államokban Edwin Thacher vezette be a hengeres logarlécet. A kamatszámlálót azonban csak az 1930-as években bocsátották ki Svájcban. Ennek ellenére a fém anyagú eszközt Magyarországon használták fel. Továbbá tudni lehet róla, hogy 63,5 cm szélességű, 22,5 cm magasságú és 20,4 cm hosszúságú volt.
A pengő
1927.január 1-jén vezették be a magyar korona helyett a pengőt. Az első világháború után az elhatalmasodó infláció – az árszínvonal tartós emelkedése – után került sor az új pénznem bevezetésére, a stabilizáció biztosítása érdekében. Annak érdekében, hogy a stabilizáció e területe megvalósuljon kölcsön felhasználása volt szükséges, ehhez a forrásokat Nagy-Britannia, az USA, Olaszország és Svájc biztosította. A pengő váltópénze a fillér volt. 1 pengő 100 fillért ért. Az „újonnan” forgalomba került pengő, 12 500 koronát ért.
10 pengő
A papír alapú bankjegy előoldalán a címletmegjelölés látható (10 PENGŐ), a keltezése, a kibocsátó bank megnevezése (Magyar Nemzeti Bank), a hitelesítő aláírások, a büntetőzáradék, a sor- és a sorozatszám, baloldalon Szűz Mária a kis Jézussal, jobb oldalon pedig egy rajzmodell, míg hátoldalán mint fő motívum Szent István lovasszobra, a címletmegjelölés valamint a magyar címer látható. A bankjegy mindkét oldala aprólékosan kidolgozott, az 1896-ban született Horváth Endre grafikusművész által tervezett népi motívumok díszítik.
Az aranyvonat legendája
A második világháborút követően két szerelvény is nyugat felé vette az irányt, melyeket később „aranyvonat” néven illettek. 1945 első hónapjában két részletben hagyta el az országot az egyik szerelvény a fertőbozi vasútállomásról indult a Magyar Nemzeti Bank értékeit szállítva: 30 tonna arany, valutaállomány, közgyűjteményi javak, állami kezelésű letétállományok, Mátyás király Corvináit valamint platinarúdját menekítette Nyugat felé.
Ennek a vonatnak az úticélja Felső Ausztria területén található Spital am Pyhrn volt. A vonaton 230 banktisztviselő utazott családtagjaikkal együtt, majdhogy 700 utasa volt a szerelvénynek. Egyes források arról számoltak be, hogy a vonat hozzávetőleg 24 tehervonatból állt. A kitartó és fáradhatatlan munkájukért több, mint fél évszázad kellett, hogy erkölcsi elismerésben részesüljenek.
Ti mit gondoltok az aranyvonat legendájáról? Írjátok meg nekünk kommentben!
Képek forrása: kiemeltkép kép1 kép2 kép3

Pálovics Boglárka vagyok a VSZC Bethlen István Közgazdasági és Közigazgatási Technikum tanulója. A szövegalkotás általános iskolában keltette fel a figyelmemet, ezért 2022 februárjában megragadtam a lehetőséget, hogy én is a PEM csapat tagja lehessek.