Ti hallottatok már a Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramról? Talán a rádióban, a közösségi médiák felületein, vagy esetleg barátoktól, osztálytársaktól? A mentoraink a PTE különböző karaira is kitelepültek szeptember első heteiben, hogy népszerűsítsék a programot és tájékoztassák róla a hallgatókat. De ha ezekről mind lemaradtatok volna, az sem baj, hiszen mai cikkünkben pontosan ismertetjük veletek, hogy mit érdemes tudni róla.
A program célja, hogy a kistelepüléseken élő, hátrányos helyzetű gyermekekkel megismertessük, hogy milyen lehetőségeik vannak akár a továbbtanulásra, akár az álláskeresésre vonatkozóan. Hiszen ezeknek a gyermekeknek kevés rálátásuk van arra, hogy az ő településükön túl is van élet, sőt abba sem igazán látnak bele, hogy milyen élet van ezen túl. Meg kell mutatnunk nekik, hogy a kitartó munka és a kemény tanulás meghozza a gyümölcsét, és hogy az ő képességeikkel sokra vihetik. A tanulókból megpróbáljuk kihozni a maximumot, és segítenünk kell őket elindítani a megfelelő irányba. Akár a munkaerőpiac világába, akár az érettségi, vagy egy adott szakma felé, vagy legyen szó akár sportról, művészetről. A mentor fő feladata, hogy megmutassa a tanulónak, mennyiféle lehetősége van az életben.
Milyen korosztállyal foglalkoznak a mentorok?
Jelenleg a legtöbb mentorált a 7-8. osztályból kerül ki, azaz a pályaválasztás előtt álló tanulók. Több iskolában már lehetőségünk adódott a 6. osztályban is mentorokat adni a diákok mellé, és azon igyekszünk, hogy ez minél több iskolában megvalósuljon. Ehhez pedig lelkes mentor hallgatókra lesz szükségünk.
Hány tanuló lesz a mentoráltam? Egy mentor mellé hány diák jut?
Általában egy mentor 3-5 tanulót vesz a szárnyai alá, ez attól függ, hány fős az osztály.
Miért is éri meg ez nekem?
- A gyermekek mellett rengeteg tapasztalatot gyűjthetsz, és hasznos lehet a program a későbbi önéletrajzodban is
- A mentorok havi 30.000 Ft ösztöndíjat kapnak a munkájukért
- Havonta 10.000 Ft jár pluszban, amit a diákokra költhetsz, ebből finanszírozva a foglalkozáson keletkező költségeket
- TM-kártya: ingyenesen utazhatsz a Volán járatain, valamint a MÁV járatain is (MÁV járatokon a kiegészítő jegyek, például helyjegy megvásárlása emellett szükséges) – ilyen TM-kártyát a mentoráltak is kapnak
- Részt tudsz venni különféle nyári táborokon, kirándulásokon is
Mennyi időt kell a gyerekekkel töltenem heti szinten?
Heti szinten 6 órát kell a tanulókkal foglalkoznod. Ebbe az oda-vissza utazási idő is beleszámít. Viszont, ha az egyik héten ez mégsem sikerülne, az sem baj, hiszen bármikor pótolhatod. Az a lényeg, hogy az adott félév végén, mikor véget ér a program, akkor teljesítve legyen a megadott óraszám.
Mikor tudom felvenni a kurzust?
A tárgyat a kurzusjelentkezési időszakban tudod felvenni, minden félév elején.
De lássuk mit mond a Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramról a program egyik nagykövete, Boda Vivien és az egyik mentor hallgatója, Horváth Gergely!
Szerinted miért érdemes jelentkezni a programra?
Boda Vivien: Azért érdemes mentornak jelentkezni a programba, mert a tapasztalatszerzés mellett életre szóló élményeket lehet szerezni. A gyerekekkel töltött idő teljesen feltölt, a mentorközösség pedig nagyon szuper.
Horváth Gergely: Mindenkinek ajánlom a programba való jelentkezést, aki szeretne egy lelkes közösség tagja lenni, másokon segíteni és önismeretet, kommunikációs tapasztalatot szerezni. A program szerintem olyan, amilyenné a mentor alakítja, így mentorként kreatív munkát végezhetünk, amivel példát mutathatunk a résztvevő fiataloknak.
Mióta vagy a programban? Hogy élted meg a gyerekekkel töltött időt?
Boda Vivien: 2019-ben a program indulásakor csatlakoztam, jelenleg az ötödik félévemet töltöm mentorként. Eleinte nagyon izgultam, amikor a gyerekekkel találkoztam, vagy programokat csináltunk, de szerencsére mindig pozitív csalódás az együtt töltött idő. Nagyon jól érzem magam a gyerekek között, igyekszem mindig 100%-ot nyújtani a mentoráltjaim számára.
Horváth Gergely: 2019-ben a program kezdetekor csatlakoztam a programba, így a harmadik mentorálási évemet kezdem meg. Két évig a Magyarmecskei Általános Iskola mentora voltam, így volt már egy ballagó osztályom is. A mentori munka során teljesen új oldalamat ismertem meg, sokat tanultam a közvetlenség, a nyílt kommunikáció fontosságáról. A mentoráltjaimmal úgy gondolom, jól megtaláltam a közös hangot, megnyíltak nekem, ami óriási megtiszteltetés. A programok során is mindig jól éreztük magunkat, előfordult azért, hogy előbújik belőlem a szigorúbb énem, például nem örültem a sziklamászás ötletének a Tettyén – ilyenkor természetesen mindig oda szólok, és abbamarad a hasonló tevékenység. De éppen ez a jó a programban, a hasonlókból lesznek a jó sztorik.
Mennyire gondolod hasznosnak a programot?
Boda Vivien: Úgy gondolom, hogy ebből a programból mindenki profitálhat; a gyerekek és a mentorok is. A tanulástámogatás mellett a gyerekeknek lehetőségük van sokféle programon részt venni, ahová más körülmények között talán sosem jutnának el. Mentorként, mivel korban közelebb állunk a gyerekekhez, mint a tanáraik, sokkal több mindenben tudunk a segítségükre lenni. A gyerekek sokkal szívesebben nyílnak meg nekünk, így érzelmi támogatást is tudunk nyújtani nekik. Az itt szerzett tapasztalatokat pedig a későbbiekben, akármilyen pályára kerülnek is, a mentorok biztosan tudják kamatoztatni.
Horváth Gergely: Mindennel egyetértve, amit Vivien elmondott, annyival egészíteném ki az elhangzottakat, hogy a programban a mentorok is profitálnak. Mentorként új szituációkba csöppenünk, megoldandó helyzetekkel állunk szemben és sokunkat egy, a sajátunktól eltérő közeg fogad be. Az új szituációk és akadályok megoldása segíti a rugalmasság elsajátítását és gyakorlatot ad a konfliktuskezelésben. A kölcsönös befogadás pedig mentornak és mentoráltnak egyaránt sokat tanít, a különbözőségek értéket képviselnek, a résztvevők megtanulhatják mások elfogadását, megbecsülését. Ezek olyan képességek, amelyek a mindennapi életben is hasznosíthatók és birtokosukat – akár a munkaerőpiacon is – előnyhöz juttathatják.
Mit üzennél azoknak, akik most kezdik a programot?
Boda Vivien: Hogy a lehető legjobb döntést hozták meg a csatlakozással. Remélem jól fogják érezni magukat a programban és sok vidám órát fognak eltölteni a gyerekekkel.
Horváth Gergely: Érezzék nagyon jól magukat és segítsenek a rájuk bízott gyerekeknek. Ha nehézségük akad, soha ne féljenek segítséget kérni az oktatóktól, beszéljék meg a felmerülő problémákat a mentortársaikkal, akik a legjobban ismerik a helyzetet. Nekem a külső segítség, a „nem vagyok egyedül” érzése, a programban legalább annyit nyújtott, mint a belső lelkesedés. Sok kitartást és örömöt kívánok nekik a programban!
Saját véleményem szerint nagyon hasznos a program mind a gyermekek, mind saját magunk számára. Hiszen egyben segíthetünk azoknak, akiknek valóban szükségük van ránk, másrészt pedig ezáltal saját magunk számára is hasznos lehet, akár a tapasztalatszerzés, az ösztöndíj, a TM-kártya, vagy a különféle lehetőségek tükrében. Én most kezdtem a mentorálást, az első kurzust a múlt félévben teljesítettem. Most vettem fel a második kurzust, és egyben kezdtem el személyes mentorálásom az egyik ilyen általános iskolában. Csak ajánlani tudom azoknak, akik gondolkoznak rajta, hiszen ez egy életre szóló élmény is lesz egyben. Ne habozzatok, jelentkezzetek, hiszen vesztenivalónk nincs! Akit esetleg még több információ érdekelne, ne habozzon, nyugodtan keressen minket, akár a közösségi oldalakon, emailben, vagy akár keressétek fel a Tanítsunk Magyarországért program oldalát.
Források: 1, Főkép, Kép 1, kép2, Horváth Gergely (kép3), Boda Vivien (kép4)

Jäkl Inez Dalida vagyok, a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar elsőéves tanító szakos hallgatója. Amit tudni kell rólam az az, hogy rengeteget beszélek és ezt írásba is tudom önteni. Evvel szeretnék segíteni nektek, hogy minél naprakészebb ismeretet kapjatok az éppen aktuális helyzetről, változásokról. Emellett szeretnék hozni minél több izgalmas cikket, érdekességeket, és megosztani veletek személyes véleményem, tanácsaim, amik remélem segítenek átvészelni a nehezebb napokat.
2 thoughts on “Tanítsunk Magyarországért! – mentorprogram”
Comments are closed.