A magyar nyelv és irodalom érettségi nagy dilemmája lehet, hogy melyik feladatot válasszuk. A teljes magyar részére 90 perc van, de a szövegértési feladat több időt vesz el, különösen középszinten. Fontos, hogy választani kell a szövegalkotásos feladat, illetve az érveléses feladatok közt. Ebben a cikkben olyan tippeket szeretnék megosztani, amelyek megkönnyíthetik nemcsak a döntésetek, hanem az írásbeli e részére való felkészülést is.
1.Tájékozódjatok minél többet!
Ezt most úgy értem, hogy minél több témában legyetek jártasak. Ezt az érvelésnél kiemelten fontosnak tartom, mert egy adott témáról akkor tudtok erős érveket megfogalmazni, ha jártasak vagytok benne.
Érdemes minél több műsort nézni kulturális témákról is akár, esetleg M5-öt nézni, bár ez inkább emeltnél ajánlott. Az viszont biztos, hogy minél nyitottabban álltok neki egy témához, bármi is legyen az, annál szabadabban tudtok érveket megfogalmazni, illetve szöveget alkotni belőle.
2.Csak egy feladatot válaszotok ki!
Vannak, akik elkövetik azt a hibát , hogy mindkét feladatot kiválasztják, pedig az instrukcióba oda van írva, hogy csak az egyikért lehet pontot kapni. Ezt a típushibát teljesen érthető, hogy sokan elkövetik, ami a stressz, nyomás, illetve a szűkös idő miatt van. Ezért érdemes ennél a döntésnél begyakorolni mindkét feladattípust és úgy dönteni.
3.Olvassátok el figyelmesen az instrukciókat!
Előfordulhat az is, hogy felületesen olvassátok el a feladatokat, az utasításokat, elkezdtek kapkodni, és emiatt vagy rosszul döntötök, vagy olyan részleteket hagytok ki, ami fontos lenne a feladat kivitelezésében.
Érdemes úgy választani, hogy elolvassátok mindkét feladatot, és figyelembe veszitek azt is, hogy melyiket oldanátok meg szívesebben, így a motivációtok is meglesz és jobban fogtok teljesíteni.
4.Figyeljetek a problémaérzékenységre, illetve a terjedelemre!
Mindenképp próbálkozzatok, és mindenképpen feladatcentrikusan gondolkodjatok! Nagyon fontos a problémaérzékenység, bármelyik feladatot választjátok. Ezalatt azt értem, hogy az adott feladatra összpontosítsatok, ne kalandozzatok el.
Hiába 30 perces feladat, és nem kaptok annyi pontot, mint a szövegértésesnél, próbáljátok megoldani! Mindenképp feleljetek meg a terjedelmi követelményeknek is, mert a rendkívül rövid szövegek esetén nem kaptok pontot, azaz ha 60 szót, vagy annál kevesebbet írtok.
A tanárok 3 szempont alapján értékelnek. Ha 60- nál több, de 120-nál kevesebb szót írtok, akkor mind a 3 résznél számíthattok pontlevonásra. Ha 300 szónál többet írtok, akkor a szerkezeti pontszámnál számíthattok pontlevonásra.
5.Ügyeljetek a tartalmi minőségre!
Erre a szempontra maximum 4 pontot kaphattok. Ide tartozik az előbb említett problémaérzékenység is, valamint hogy az összes szempontra térjetek ki. Ezért is fontos, hogy figyelmesen elolvassátok, hogy minden szempontra ki tudjatok térni. Az is fontos, hogy annyi érvet, illetve állítást tartalmazzon, amennyit a feladat kér.
Az is fontos szempont lehet a választásnál, hogy – úgymond – az állítások „jönnek könnyebben” vagy az érvek, de ezt az adott pillanatban tudjátok majd eldönteni. A véleményetek mindkét esetben legyen tényszerű, viszont fogalmazzatok meg személyes vonatkozást is!
Fontos továbbá, hogy ne üsse az egyik mondatotok a másikat. Például ha a házi feladat mellett érveltek, akkor nem tanácsos egyik érvetekben megfogalmazni, hogy mennyire feleslegesnek tartjátok, másikban pedig hogy mennyire hasznos.
Ha úgy érzitek, hogy az érveitek nem elég erősek, az veszélyezteti a szövegetek koherenciáját, így érdemes akkor a szövegalkotós feladatot választani.
6.A szövegetek szerkezete sem mindegy!
Erre a részre maximum 3 pontot kaphattok! A legfontosabb, hogy logikailag jól követhető legyen, a bekezdéseitek egyértelműek legyenek!
Nem muszáj a klasszikus bevezetés- tárgyalás-befejezés bekezdésekhez ragaszkodnotok, hogy jelöljétek a logikai összefüggéseket. A 3 bekezdésen, különösen a tárgyaláson belül is alkothattok bekezdéseteket, viszont a fő bekezdéseknél, a mellékbekezdéseknél egy ujjnyi kihagyást ne felejtsétek el.
Továbbá az önismétlést mindenképp kerüljétek, és a terjedelemre a fennt említettek szerint figyeljetek oda!
7.A nyelvhelyesség is nagyon fontos!
Erre a részre 3 pontot kaphattok. Arra érdemes legjobban odafigyelnetek, hogy a témához megfelelő szavakat használjátok. Érdemes irodalmi műveket betenni az érvelésbe, ha tudjátok a témához kötni, így a nyelvhelyességi ponthoz is hozzájárulhat, ha szakszavakat tesztek bele irodalomból.
Teszem azt, amellett érveltek, hogy mennyire fontos világot látni, ebben az esetben hozzá tudjátok kötni Ady Endre munkásságát, és Párizsról szóló költeményeit.
8.Az érvelésnél ne hanyagoljátok el a következő szempontokat!
Mindig figyeljetek arra, hogy a szöveg 2 gondolatát valamilyen formába be tudjátok építeni a szövegbe!
Legalább 3 érvet írjatok, ami elkülöníthető, ne ismételjétek meg ugyanazt az érvet máshogy fogalmazva!
Írjatok személyes tapasztalatot, és vagy értsétek egyet az adott állítással vagy cáfoljátok azt!
9.Ha a szövegalkotást választjátok, erre figyeljetek!
Mint az érvelésnél, itt is vegyetek ki két szempontot a szövegből, és még egy tartalmi elemmel bővítsétek a feladat alapján!
A szövegalkotás egy levél, tehát fontos, hogy megjelenjen a címzett, illetve a levél tárgya. A végén fogalmazzátok meg az elköszönést, valamint a dátumot és az aláírást se felejtsétek le!
Összességében úgy gondolom, hogy mindkét feladattípust érdemes begyakorolni.
Az oktatas.hu-n találjátok a régi magyar érettségi feladatsorokat. Szerintem mindkettő fajta feladatot érdemes begyakorolni, és így akár csak azt kell néznetek, hogy melyik téma tetszik a legjobban.
A cikksorozat további részeit, valamint egyéb más cikkeinket a témában ide kattintva olvashatjátok.
Forrás: 1
Képek: Kiemelt, Kép 1, Kép 2, Kép 3,