peaky

A Peaky Blinders utolsó évada – Tommy Shelby újjászületése

+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Június 10-én, pénteken a Netflixre is megérkezett a nagy sikerű angol gengszter-sorozat, a Peaky Blinders, magyarul Birmingham bandája utolsó, hatodik évada. A lelkes rajongók azonban már február óta követhették az eseményeket a hetente megjelenő részekkel, most pedig újból visszanézhetik őket, vagy egyben letolhatják az egész sorozatot egy hétvégi maraton alatt. A mostani összegzésben a saját értelmezéseimet szedtem össze azokról a szimbolikus és összetett témákról, amik a sorozat egésze alatt megjelentek. Természetesen ezek nem kőbe vésett magyarázatok, ahány néző, annyi értelmezés. Vigyázat, nem teljesen spoilermentes leírás következik!

A spiritualitás és a valóság találkozása 

Bár a sorozat első ránézésre egyszerű hatalmi harcokból álló gengszter-történetnek tűnhet, sokkal összetettebb kérdéseket feszeget és tesz fel nézőinek, sokszor nem is adva rájuk választ. Ilyen fő motívum a vallásosság, spiritualitás és a realitás kérdésköre. Bár nem kapunk egyértelmű választ a történeten belül, hogy tényleg léteznek-e átkok, mégis a következtetés felé irányít minket, hogy addig léteznek ezek a dolgok, míg éltetjük őket, és teret adunk hitünknek. 

Grace halála után Tommy kijelenti, hogy a vallás egy bolond válasz egy bolond kérdésre, mégis továbbra is azt látjuk, hogy ha valami veszély közelít a család felé, akkor a jelekhez és a spiritualitáshoz fordulnak. Mikor Ruby halálos beteg lesz, Tommy persze elfogadja az orvosok segítségét, de ahelyett, hogy lányával lenne, mikor még utoljára teheti, magát meghazudtolva szembefordul a tényekkel, és saját meggyőződéséből elkezdi egy átok kezdetét keresni.

Az átok nincs, soha nem is létezett. A keresés közben újra visszatér Esme karaktere, aki bár önként sokkal jobban el van szigetelve a társadalomtól, mondhatjuk hogy a mindennapjait is jobban átjárja a spiritualitás, mégis ő is kétkedve áll ahhoz, hogy a tudománnyal szemben szellemeket, átkokat kergetve Tommy megmentheti a lányát. 

Tommynak nem sikerül megmentenie Rubyt, viszont talán Tommy agyának a manifesztációjaként a lánynak sikerül megmentenie őt és visszarángatnia a valóságba, hogy nézze meg még egyszer azt az újságot. 

Újjászületés, feloldozás

A sorozat írója, Steven Knight mindig is mondta, hogy Tommy, mióta visszatért a háborúból, saját purgatóriumában van, és ahho,z hogy megszabadulhasson a démonjaitól, először egy rögös úton kell végigmennie. Az, hogy a végén ki mennyire pozitívan ítéli meg, ahova eljutott, az már a néző döntése. Mindenesetre a sorozat egy tökéletes kört ír le, hiszen valóban oda jutunk, ahonnan elindultunk. „Ott vagyunk, ahol kezdtük. Lovak és szekerek. Csavargók és tolvajok” – mondja Tommy. 

Tommy szimbolikus újjászületését és békéért folytatott belső harcát a ló jelképek jelenítik meg. A lovak ezen belül még a szüleit is szimbolizálhatják. „Anyád józan eszét örökölted, de apád ördögiségét. Látom őket harcolni. Hagyd, hogy anyád nyerjen” – mondja még Polly az első évad első részében.

A nyitójelenetben Tommy egy fekete lovon lovagol be a képernyőre, amivel kezdetét veszi az ő karrierjének felemelkedése, ahol csakis a pénz számít, ezáltal az apja nyomdokaiba lép. A történet közben újra és újra fekete és fehér (azaz szürke) lovak váltják egymást. Az első évadban egy fehér lovat kell lelőnie, az ötödikben azonban egy feketét, ezzel jelezve a fordulatot a történetben. Megtudjuk, hogy az édesanyjának egy fehér lova volt még a halála előtt, így azok a lovak őt testesítik meg. Végül, a zárójelenetben egy fehér lovon lovagol ki a képből, miközben felég a múltja a szekérben, így békességben maga mögött tudja hagyni azt. 

peaky

A helyszíneknek is fontos jelentőségük van a történetben. Az Arrow-ház, ami a harmadik évad óta Tommy otthona, egyszerre szimbolizálja a felemelkedését és leáldozását is. Miután beköltözik, házassága véget ér, Grace-t meggyilkolják. Később az olasz maffia keze a falakon belülre is elért, ezért vissza kellett költöznie családjával együtt a jól ismert Watery Lane-en lévő kis lakásukba. Kislánya, Ruby szintén az Arrow-házban lett beteg, így Tommy szemében már nem jelentett mást a hely, mint átkokat és halált. Felrobbantásával szimbolikusan és szó szerint is hátat fordított a múltnak, az arisztokráciába való beilleszkedésnek, hogy újat alkothasson és helyére a munkásosztály számára készülhessenek lakhelyek. 

Politikai dráma vagy gengszter-sorozat?

Én meglepődve olvastam a kritikákat az utóbbi két évadról, amik szerint hirtelen túl sok lett benne a politika. Számomra kezdettől fogva át volt szőve a történet mélyen politikai-ideológiai szálakkal, hiszen maga Tommy karaktere is két oldal között vívódik. Egy olyan szereplő, aki az utcáról jön, még a háborúban is a legalantasabb munkát végezte, és egyszerre mélyen megveti az arisztokráciát és az angol felső osztályt, de szeretne ő is közéjük tartozni. A harmadik évadban válik világossá, hogy sosem fogják elfogadni, bármennyi pénze is van.

Az egyetlen különbség közte és az arisztokrácia között még mindig az, hogy bár ugyanúgy emberek halnak meg ambícióik miatt, a régi arisztokratáknak ez elnézett, hiszen mással végeztetik el a munkát, míg Tommy sose fog igazán megszabadulni gyökereitől, a keze mindig véres marad. 

A kérdések, amiket feszeget a történet az identitásról, hovatartozásról és arról, hogy hol húzzuk meg a határt morál és erkölcstelenség között, mai napig releváns témák maradtak, hiszen minden érmének két oldala van. A választ pedig mindenkinek magában kell megkeresnie. 

Képek forrása: Kiemelt, 1, 2, 3

1 thought on “A Peaky Blinders utolsó évada – Tommy Shelby újjászületése

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.