A napokban, pontosabban február 15-én zárul le a felsőoktatásba történő jelentkezés. Egyetemünkön, és karunkon is megannyi tanári képzés közül választhattok, amennyiben ebben az irányban nézelődtök. Itt tudjátok lecsekkolni a tanárképzés leírását, itt pedig az induló szakpárokat.
A motiváció és a bemutatás érdekében felkerestem egy nagyon kedves tanáromat, dr. Tóth Györgyöt, aki elvégezte a Pécsi Tudományegyetem fizika-matematika osztatlan tanári képzését, napjainkban pedig már a Fizika Intézet adjunktusa, és kiváló fiatal kutatója az egyetemnek.
Nyerjetek egy kis betekintést milyen is az élet a pécsi fizika tanárin.
Mit dolgozik most, és mi volt az álommunkája, amikor jelentkezett a Pécsi Tudományegyetemre?
dr. Tóth György: Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Fizikai Intézetének vagyok egyetemi adjunktusa. Nagyon szeretem az egyetemi szférát, mert itt a tanítás mellett jelentős időt tudok fordítani kutatómunkára is. Annak idején az egyetemre azzal a céllal jelentkeztem, hogy középiskolai fizika-matematika szakos tanár legyek. Végül magával ragadott az egyetemi éveimben végzett kutatómunka és itt kötöttem ki.
Miért szeretett volna a PTE-re bekerülni?
dr. Tóth György: Nem nagyon láttam más alternatívát. Egy nagyon kis, kb. 400 fős faluból, Kásádról származom. Egy olyan helyről, ahol mindenki ismer mindenkit. Nagy lépés volt innen egy pécsi gimnáziumba kerülni. Újabb nagyobb ugrásra nemigen vágytam az érettségit követően, nehezen tudtam volna elképzelni magam Budapesten, így maradtam Pécsett.
Milyen pozitív tapasztalatokkal járult hozzá a PTE a tanulmányaihoz?
dr. Tóth György: Nagyon jó volt a közösség. Mély barátságok születtek ebben az időszakban. Pozitív tapasztalat volt még látni sok tanáromon, hogy milyen lelkesedéssel beszélnek arról, amit oktatnak.
Hogyan döntötte el, hogy fizikát szeretne tanulni és oktatni?
dr. Tóth György: Esetemben ez egy elég kacifántos történet. Már az általános iskola végén programozó matematikus szerettem volna lenni. Pontosan nem tudtam, hogy mit jelent ez a kifejezés, de nagyon jól hangzott és viszonylag összetettebb programokat is tudtam már írni a saját kedvtelésemre. A gimnázium második osztályának elején azonban csináltam egy elég nagy ökörséget; szerencsém volt, hogy nem rúgtak ki. Nagyon oda kellett utána figyelnem, hogy ne keveredjek véletlenül se bajba. Ezt én úgy oldottam meg, hogy fizikafeladatokat kértem a fizika tanáromtól és azok megoldásával kötöttem le az időm nagy részét. Így szerettem meg a fizikát.
Voltak negatív tapasztalatai a tanulmányai során?
dr. Tóth György: Nem tudom. Így hirtelen nem emlékszem semmi konkrétumra. Az emlékek ennyi idő után gondolom megszépülnek. Nyilván voltak olyan tárgyak, amik nem voltak épp a kedvenceim, de nem nevezném ezt negatív tapasztalatnak.
Ha most lenne gólya, változtatna valamit azon, ahogy elkezdte az egyetemet? Milyen tanácsot adna egy elsőéves hallgatónak ezen a szakon?
dr. Tóth György: Azt hiszem, nem változtatnék semmin. Nem azért, mert mindent jól csináltam, hanem mert jól érzem magam a bőrömben. Ez egyaránt köszönhető az egyetemista évek alatti sikereknek és kudarcoknak is. Meg sok minden másnak. Ha tanácsot kell adnom az első évfolyamosoknak, akkor az az lenne, hogy ismerjék meg egymást. Találják meg egymásban azokat a pontokat, amik összekötik őket. Szóval a legfontosabbnak a közösséget gondolom. Nem feltétlenül 15-20 fős csoportokra gondolok; arra is, de talán még ennél is fontosabbak a 2-3 személyes mély barátságok.
Mi vonzotta mindig is legjobban a tanításban?
dr. Tóth György: Valami újnak a megismerése számomra mindig nagy élmény volt. A megismerés folyamatát a természettudományokban és a matematikában az ember sokszor felfedező módon éli meg: mérések sorozatával megsejt, majd belát egy általános, mindenre kiterjedő szabályt, vagy önmaga rájön egy matematikai összefüggésre. Maga a megismerés is nagyon izgalmas, de ugyanennyire izgalmasnak tartom, ha nem még izgalmasabbnak azt az utat, amin eljutunk a megismerésre. A tanítás során igyekszem jó társ lenni a hallgatók számára ezen az úton, ami a megismerésre vezet. Nagyon tud lelkesíteni, ha sikerrel járok ebben.
Hogyan helyezkedett el diploma után?
dr. Tóth György: Diploma után egy évig fél állásban az egyetemen maradtam és kutatómunkát végeztem, félállásban pedig középiskolai tanár voltam. Aztán mindkét helyen egész állást kínáltak, végül az egyetemi szféra mellett döntöttem, ahol főként olyanokat tanítok, akiket biztosan érdekel a tananyag.
Mi a kedvenc története, amit tanárként tapasztalhatott meg?
dr. Tóth György: Nem mondanám, hogy kedvenc tapasztalatom, inkább csak elgondolkodtató. Ahogy említettem, egy évet tanítottam fizikát egy középiskolában. Az egyik évfolyamnál szinte az egész óra a fegyelmezéssel ment el és egyáltalán nem tudtunk haladni. Kitaláltam, hogy indítok egy nulladik órát az évfolyam számára, ahova nem kötelező bejárni. Csak az jöjjön, akit érdekel a tananyag. Hihetetlen volt látni, hogy egytől egyig az összes gyerek megjelent és figyelmesen követte végig a hajnali órát. A normális tanórán ezután sem volt egyszerű a helyzet, de valamiért a nulladik óra népszerűsége nem csökkent és mindenki szépen dolgozott.
Mire kell figyelni nagyon, ha valaki ezt a pályát szeretné választani? Mi nehéz benne? Milyen tulajdonságok birtokában kell lenni, és miket kell feltétlenül hozzá tanulni?
dr. Tóth György: Én a legfontosabbnak azt tartom, hogy a tanár szeresse azt ami tanít és azokat, akiket tanít. Ha megvan a megfelelő szaktudás és emellett ez a két dolog teljesül, nagy baj szerintem nem lehet.
Hogyan tekint a jövőre? Mik a céljai?
dr. Tóth György: Szeretnék továbbra is az egyetemi szférában maradni. Igyekszem minél több hallgatónak lehetőséget biztosítani, hogy komoly kutatásokat kezdhessenek meg az egyetemen. Azt gondolom, ebben kiemelkedően jók vagyunk itt a PTE Fizikai Intézetében. Emellett igyekezni fogok több hangsúlyt fordítani a tudomány népszerűsítésére az egyetem falain kívül is. Sajnos virágkorukat élik az áltudományok és ezt rendkívül aggályosnak tartom. Szeretnék többet tenni azért, hogy felhívjam mások figyelmét ennek veszélyeire és népszerűbbé, érthetőbbé tenni mindenki számára az igazi tudományt.
Nagyon köszönöm ezt a beszélgetést, és remélem van olyan középiskolás akinek tudtunk segíteni.
Ne feledjétek, hogy az egyetemek tanítása nem sokban különbözik, ha tanulni szeretnétek, lényegében mindegy hova mentek. Viszont ha családias és barátságos közegre vágytok, szeretettel várunk benneteket iskolánkban, tegyétek a Pécsi TTK-t első helyre!
Kép link

Sziasztok! Bereghszászy Anna vagyok, elsőéves hallgató Fizika Bsc-n. Imádom a kalandokat, és az ismeretlenek halmazát egyre szűkíteni. Szeretnék nektek minél több hasznos információt átadni, legyen szó természettudományos, gazdasági, életmód ..stb témákról, amit aktuálisnak illetve relevánsnak tartok. Fontos számomra, hogy tényeket (illetve lehetőségeket) közöljek, ne a véleményemet. Azt nektek kell megalkotni saját magatoknak.
Ha egy tanácsot adhatok, az az lenne, hogy vizsgáljatok meg minden álláspontot ahhoz, hogy igazán értékes emberek lehessetek.
Cikkekkel kapcsolatos kérdésekkel keressetek bátran!