Feltűnő színekben pompázó autók, benzingőz, kipufogó-durrogás, temérdek ember, hatalmas ováció, szurkolás, és természetesen óriási porfelhők – ez jellemezte leginkább a május 21-22-i hétvégét azok számára, akik kilátogattak Nyirádra, a Rallycross Európa-bajnokságra. Ha ti idén nem jutottatok el, akkor se csüggedjetek, a mai cikkben igyekszem minden fontos és érdekes tapasztalatot megosztani veletek, hogy a következő ilyen eseményre már felkészülten tudjatok érkezni.
Engedjétek meg, hogy még egy fontos gondolatot beszúrjak a bevezető végére: az alábbi cikket nem csak az autók, illetve az autó- és motorsportok szerelmeseinek ajánlom! Hiszen korábban én sem gondoltam, hogy ennyire élvezhetek egy ilyen eseményt. Na, de elöljáróban ennyit. Ha érdekel, hogy valójában hogy éreztem magam rajta, akkor a cikkből azt is megtudhatjátok.
Rallycross Európa-bajnokság
Az ERX, vagy Euro RX egy Európában megrendezett rallycross verseny, melynek elődjét Embassy/Era European Rallycross Championship néven 1973-ban szervezte meg először a Nemzetközi Automobil Szövetség, azaz a FIA, majd 1976-ban szabályváltozásokon esett át, s azóta FIA European Rallycross Championship néven kerül megrendezésre minden évben. A bajnokság nagyon hamar kinőtte magát, s 2014 óta már a világ legjobbjai is megmérethetik magukat a World RX keretében. Magyarországon először 2006-ban a nyirádi pályán rendezték meg a bajnokságot.
Nyirád Racing Center
A Nyirád Racing Center az egyik leghosszabb, valamint legnagyobb múlttal rendelkező európai pályák közé tartozik a rallycross-helyszínek között. 2006 és 2013 között vezető szerepet játszott a FIA Európai Rallycross Európa-bajnokság eseményekben, s mondhatni már tradicionális szerepet tölt be a versenysorozatban.
A pálya építése a nyolcvanas évek végén kezdődött egy kavicsbánya területén.

Egy standard kör 1220 méter hosszú, joker körrel (melyből egyet minden versenyzőnek teljesíteni kell a futam során) pedig 1290 méter. A pálya átlagosan 12-16 méter széles, s jellegzetes vörös színét a bauxit adja, mely immáron a helyszín védjegyévé is vált, s a híres „Vörös Katlan” becenevet is ennek köszönheti. A pálya érdekessége még, hogy az európai rallycross pályák közül ezt borítja legnagyobb arányban, vagyis 48%-ban murva, a további 52% pedig aszfalt, a híres svédországi Höljes, vagy a norvégiai Hell pályáin is nagyobb az aszfalt aránya, az újabb pályák esetében pedig egyre kevesebb murvaborításról beszélhetünk.
“Egészen különleges a hangulata, ami egyrészt a szintkülönbségeknek köszönhető, másrészt a tempó váltakozásának. Vannak gyors és lassú részek, és remek a ritmusa. Az elmúlt években bejártuk a kontinens jelentősebb versenypályáit, így joggal állíthatom; ott a helye a legjobbak között” – mondta a pálya tulajdonosa, Kárai Tamás.
Rallycross EB Nyirádon
Idén 2022. május 21-22. között került megrendezésre a 2022-es Rallycross Európa-bajnokság következő, s egyben a 2022-es szezon nyitófordulója, melynek 9 év után ismét Magyarország, a Balatontól mindössze 25 km-re elhelyezkedő Nyirád Racing Center adott otthont. A versenyen a pilóták két fő kategóriában, RX1-es, valamint RX3-as autókkal mérették meg magukat.
Az RX1-es kategóriában hat magyar versenyzőnek szurkolhattunk: Mózer Attila, Luigi, Kiss László, Koncseg Zoltán és Mózer Márk mellett a négyszeres magyar bajnok, s egyben a pálya házigazdája, Kárai Tamás is részt vett a versenyen.

RX3-as kategóriában négy magyar versenyző mérettetett meg: Szíjj Zsolt, Körmöczi Balázs, Ferjáncz András és Répási Róbert.

RX1 kategória további fordulói:
2022. július 2-3. – Höljes, Svédország
2022. augusztus 13-14. – Hell, Norvégia
2022. szeptember 3-4. – Riga, Lettország
2022. szeptember 17-18. – Montalegre, Portugália
2022. október 8-9. – Spa-Franchorchamps, Belgium
RX3 kategória további fordulói:
2022. május 21-22. – Nyirád, Magyarország
2022. július 2-3. – Höljes, Svédország
2022. július 30-31. – Nürburgring, Németország
2022. augusztus 13-14. – Hell, Norvégia
2022. szeptember 17-18. – Montalegre, Portugália
Személyes élmény, tapasztalatok
A verseny előtt néhány héttel határoztuk el, hogy idén mi is kilátogatunk a Rallycross EB-re, ezért még bőven volt időnk beszerezni a jegyeket rá. Nemcsak a belépőket, hanem a parkolójegyet is érdemes előre megvenni, hiszen így gyorsan, könnyedén, hosszú várakozási idő nélkül bejuthattunk. Mi a vasárnapi napra mentünk, a reggeli órákban, a nyitás után még rengeteg hely volt a parkolóban, azonban az idő előrehaladtával ez is – csakúgy, mint a versenypálya melletti lelátó – gyorsan megtelt.

Bemutattuk a jegyeinket a beléptető sátornál, s már indultunk is a nézőtérre, hogy találjunk egy megfelelő helyet magunknak. Mivel álló jegyet vettünk, ezért horgászszékekkel is készültünk, hogy elkerüljük az egész napos ácsorgást, s kényelmesen figyelhessük a futamokat. Azonban voltak olyanok is, akik sátrakkal, valamint pokrócokkal érkeztek a programra. Rövid séta után megtaláltuk a számunkra legideálisabb helyet, s annak ellenére, hogy ekkorra már közvetlenül a pálya szélén, a kerítés mellett nem volt hely, a második „sorból” is élvezhető volt a verseny, hiszen a terület adottságainak köszönhetően szinte az egész pályát tökéletesen beláttuk.
Amint elfoglaltuk a helyünket, elhatároztuk, hogy feltérképezzük a terepet, körbejárjuk a pályát. A büfék mellett kürtőskalácsos, s egy shop is várta a vendégeket. A büfék kínálata hangulathoz illő volt: szotyi, chips, kávé, üdítő, jégkrém, valamint főtt étel – sült húsok, hamburger, pörkölt, saláta – is nagy választékban voltak.

A délelőtt folyamán szabadedzések folytak, ebéd után autogramosztás volt, s 17 órakor kezdődtek az RX1 és RX3 elődöntők, majd 18 óra 20 perckor a díjátadóval ért véget a hétvége. Az előbbit szoros csata után a kétszeres bajnok svéd pilóta, Anton Marklund nyerte egy Hyundai I20-szal, míg az utóbbi kategóriában Kobe Pauwels állhatott fel a dobogó legfelső fokára, aki egy Audi A1-es autóval versenyzett. A házigazda Kárai Tamás RX1-es kategóriában nyolcadik helyen végzett, míg RX3-ban Szíjj Zsolt ’Jolly’ hatodik lett, mellyel a legjobb magyar helyezéseket is elhozták.

„Nagyon régóta vagyok az autósportban, és nem is titkolom, hogy nekem nagyon fontos a sportszakma visszajelzése. Nagyon jó reakciókat kaptunk ezen a téren. Az pedig már a pályán kiderült, hogy a promóter és az FIA is elégedett a rendezéssel, és támogatják a folytatást. Úgy köszöntünk el egymástól, hogy jövőre találkozunk” – mondta Gyuris Orsolya, a verseny titkára.
Számomra, mondhatni kívülállóként is nagyon izgalmas volt a verseny. Mindamellett, hogy egy kitűnő hely volt arra, hogy kiélhessem a fotózás iránti vágyaimat, a gyorsaság, a versenyzés is szinte azonnal magával ragadott. A verseny, s az egész esemény különleges hangulata, a szurkolás heve pedig megkoronázta az élményt.
Szívből ajánlom mindenkinek, hogy jövőre látogasson ki Nyirádra!
Képek forrása: Saját forrás

Sziasztok!
Kacz Nelli vagyok, a Pécsi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi karának hallgatója. Már általános iskolás korom óta érdekelnek a természettudományok, szabadidőmben szívesen kirándulok, olvasok, festek, sportolok. Érdekel a fotózás, kiskorom óta lovagolok.