https://pemonline.hu/?p=36068&preview=true

Hogyan tanuljunk kreatívan?

+1
2
+1
0
+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Amikor a kreativitásról beszélünk, sokuknak nem az jut eszünkbe, hogy a kreativitást hogy használhatnánk fel, hogy eredményesebben tanuljunk. Előbb jut eszünkbe olyan alkotó tevékenység, mint a festés, vagy esetleg rajzolás, vagy egyéb kreatív hobbi. Mindenképp meg kell viszont említeni, hogy hiába az oktatási rendszerünk poroszossága, a kreativitás átszőheti tanulási folyamatunkat, aminek hála eredményesebbek lehetünk.  De mégis hogyan?

tanul

Mi is pontosan a kreativitás?

Gordon Alport foglalkozott ezzel a kérdéskörrel, viszont megfogalmazása nem volt még teljesen pontos.  Egy amerikai pszichológus erről a képességről egy remek definíciót alkotott meg:

„A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.”

Tehát ebből arra tudunk következtetni, hogy különféle tapasztalatokat összekapcsolunk és átalakítunk, ami a tanulásban is jól jöhet.

A kreatív ember jellemzői

Úgy gondolom, hogy fontos különböző tulajdonságot tisztázni, valamint hogy ez hogy jöhet jól a tanulási folyamatban. 

Problémaérzékenység

A kreatív ember mindenképpen szenzitív a problémára. Tehát ha tanul valamit, az igazán felkelti az érdeklődését, és akár mélyebben is bele megy a problémába, így jobban átlátja, mintha csak felszínesen bemagolná.  Előfordulhat, hogy így rosszabb dolgozatot ír az ember, például csak 4-es dolgozatok jönnek össze, viszont tapasztalatból mondom, hogy végül olyan szilárd alapja lesz az embernek, amire könnyebb építeni egyetemen, valamint úgy érzem, hogy a problémaérzékeny jobban tudja motiválni magát a tanulásra

Hogy fejlesszük a problémaérzékenységünket?

Én úgy gondolom, hogy a legegyszerűbb dolog ehhez a cél meghatározása, mindegy hogy egyetemről, vagy középsuliról van szó. Mindenképp fel kell tennetek magatoknak fontos számotokra megtanulni az adott tantárgyat. Ha idáig eljutottatok, akkor érdemes kiemelni azt a részt, ami érdekel titeket az adott tantárgyból, vagy esetleg nagyon fontosnak tartotok, és így jobban neki tudtok állni olyan tantárgyaknak is, amikből a fogalmakat szó szerint kell tudni. 

tanul

Flexibilitás

A kreativitás szempontjából azt jelenti, hogy különböző problémamegoldási technikákat hoznak létre, amire más nem is számítana. Ez tanulásban nagyon bevethető, és fejleszthető.  Ne ragadjatok le régi tanulási technikáknál, legyetek nyitottak az ujjakra is!   Ha van a technikákból egy jó nagy eszköztáratok, akkor tudjátok azokat kombinálni, variálni, és új módszereket kidolgozni. 

Szintetizálás

Ez azt jelenti, hogy komplexebben tudja a kreatív ember rendszerezni a gondolatait, tehát nagyobb gondolati körökbe is tudja rendezni a gondolatait. Ez azt jelenti, hogy nem veszik el a kis részletekbe, ennek ellenére gondolatmenete mégis összetett.  Ez különösen az egyetemen nagyon jól jön. Hogy ezt elérjétek, gondoljátok át az adott témakört, osszátok kisebb részekre, emeljétek ki a kulcsszavakat, de figyeljetek arra, hogy ne vesszetek el a részletekben!  Lehetséges, hogy bizonyos tantárgyakból a pókháló ábra például egy nagy segítség lehet, hogy a fő és mellékfogalmakat áltassátok.

Kidolgozottság 

Egy kreatív ember az információkat remekül tudja rendszerezni, fel tud állítani struktúrákat. Bármilyen tantárgyról legyen szó, nagyon fontos, hogy egy fajta rendszert ki tudjunk alakítani. Ezért fontos, hogy fő, és mellék fogalmakkal rendszerezzük az ismereteket. Ha jobban átlátjátok a struktúrákat, akkor csináljatok gondolattérképet, ami szerint tudjátok tanulni az adott tantárgyat!

Komplexitás

Ha már struktúra fő és alapfogalmak, akkor nem mehetünk el az összefüggések mellet sem.  Egy kreatív ember több gondolatot össze tud úgymond kötni és ezeket újra is tudja gondolni. Tapasztalatom szerint ez egyetemen nagyon előnyös, mert az én szakomon például vannak olyan tantárgyak, ahol újra kell gondolni az adott problémakört és saját véleményt kifejteni.  Mindenesetre bármilyen szakon vagytok, mindenképp érdemes elemeznetek, hogy adott témakörök vagy fogalmak, esetleg jelenségek hogy függenek össze egymással, középiskolában pedig így könnyebben fel lehet például akár egy biosz témazáróra is készülni.  

tanul

Hogyan legyünk kreatívak tanulás közben?

Ahhoz, hogy minél kreatívabban és effektívebben tudjunk tanulni, érdemes néhány lépést betartanunk.

  1. Határozzuk meg a problémakört amivel, foglalkoznunk kell és miért fontos vele foglalkozni!
  2. Gyűjtsük össze a tantárgyhoz illő tanulási módszereket, és válasszuk ki a legmegfelelőbbet!

Összességében úgy gondolom, hogyha ezeket az egyszerű lépéseket betartjuk, akkor sokkal több anyagot meg tudunk tanulni kevesebb idő alatt, hisz a szabadidő és a feltöltődés nagyon fontos mindenki számára, viszont úgy gondolom, hogy egyetemistaként és középiskolásként is fontos a mentális egészségünk megőrzése.  Ebben az is segít, ha minél kreatívabban tanulunk. Olyan módszereket dolgozhatunk ki és találhatunk meg, amik segítségével effektíven tanulhatunk és marad valamennyi idő a feltöltődésre is. 

Forrás: 1, 2

Képek: Kiemelt, Kép 1 ,  Kép 2Kép 3