„Ez egy kemény meló, de ugyanakkor rengeteget ad!” – interjú verebély marcellel az RTL Klub producerével

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Szinte mindenki nézett már valamilyen televíziós műsort élete során. Legyen ez tehetségkutató, szórakoztató, komoly, kvíz – vetélkedő műsor, de biztosan szembe jött mindenkivel valamely formában egy tévés műsor. 

Ha szembe jött akkor bizony sokakat elgondolkodtatott az, hogy vajon hogyan készülnek ezek a műsorok, mi áll a hátterében, milyen folyamatok és milyen kemény munka előzi meg azt, amit mi kész termékként estéről estére, hétről hétre akár a képernyőnkön látunk. 

Engem, mint televíziós műsorkészítő hallgatót és mint műsorvezető jelölt ifjú hallgatót nagyon izgatnak ezek a kérdések, így felkerestem Verebély Marcell-t az RTL Magyarország kreatív producerét, hogy feltegyem neki kulisszatitkokkal és műsorgyártással kapcsolatos kérdéseimet.

Először is mióta vagy az RTL Magyarország kreatív producere?

Verebély Marcell: Az egyetem mellett kezdtem el gyakornokként tevékenykedni az RTL Magyarországnál és hamar rájöttem, hogy ez engem jobban érdekel, mint hittem. Ez a szakmai gyakorlat biztossá tette bennem, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. A gyakorlat után volt lehetőség arra, hogy segédszerkesztőként elhelyezkedjek a csatornánál, majd később szerkesztő, felelős szerkesztő, főszerkesztői pozíciókat is betölthettem itt és most már több mint 2 éve kreatív producer vagyok. 

Neked, mint kreatív producernek mi is a pontos feladata? 

Verebély Marcell: A kreatív producer fő feladata, hogy a műsorkészítés összes fázisát felügyelje. Összehangolja a szerkesztőség és a gyártás munkáját.

Mely műsorok tartoznak hozzád?

Verebély Marcell: Az Álarcos Énekes és az X-Faktor tartozik hozzám. 

Mondhatni ezek a legnagyobb műsorok a csatornánál, igaz?

Verebély Marcell: Hozzám a nagyszabású showműsorok tartoznak. A maga nemében minden műsor nagy műsornak számít. Csak egy példát mondanék, ami éppen aktuális fut az a Való Világ 10 powered by Big Brother. Több hónapon keresztül látható a képernyőn, a hét minden napján.

Hogyan készül egy nagy televíziós műsor? (például, hogy zajlik egy forgatás?) Mi előzi meg, honnan jönnek az ötletek, ha például új műsort kell kitalálnotok? Milyen előkészületei vannak egy adott shownak? 

Verebély Marcell: Például az X-Faktor esetében (ami egy licence műsor) megvannak az alapok, ami mentén el kell indulni, hogy hogyan nézzen ki az adott műsor. Természtesen egy-egy ország, a saját adottságai szerint részben ebben eltérhet egymástól. A szerkesztésben viszont szabad kezet kapunk a jogtulajdonostól.

Pár éve például teljesen megújítottuk a Mentorházat, ami teljesen saját ötlet volt. Nemrégiben az Élő showba integráltuk a székes feladatot, amit azóta már más országban is kipróbáltak.

Ha egy saját fejlesztésű műsorról beszélünk a műsor műfaját határozzuk meg először utána, hogy milyen tartalmi elemek legyenek, ki legyen a műsorvezető stb. Műsort fejleszteni egészen más, mint egy kitalált műsort a magyar piacra formálni. 

Az, hogy egy-egy forgatásig pedig hogyan jutunk el, az szintén egy nagyon összetett dolog. Műsora válogatja. Egy X-Faktor válogató forgatást megelőz 5-6 hónap casting. 

AZ EMLÍTETT MENTORHÁZ FORGATÁSÁN, AMI EGY MAGYAR ÚJÍTÁS VOLT

Miben más egy élő műsor, mint egy felvett, előre rögzített műsor? Te melyiket szereted jobban készíteni?

Verebély Marcell: Mindkettőnek megvan az előnye. Egy X-Faktor válogatót például napokon keresztül veszünk fel és hónapokig vágunk, szerkesztünk. Olyan ez, mint egy jó könyv vagy film, aminek megvannak a dramaturgiai pontjai.

Az Álarcos Énekesnél, amikor előre kitalálunk mindent, megpróbáljuk úgy felépíteni az ívet, hogy bár felvétel, de mégis élő szerűen hasson. Itt is van lehetőségünk, hogy bizonyos dolgokat változtassunk, de már nem akkora szerkesztői szabadsággal, mint például az X-Faktor válogatónál.

Az élő műsoroknál pedig eleve úgy kell készülni, hogy minden flottul menjen. 

Én mindegyiket szeretem, más-más felkészülést igényel mind. Az élő műsornál van az az előny, hogy ugyan hosszabb idő összerakni, de utána nincs vele tennivaló, mint egy előre felvett műsornál a több hetes/hónapos utómunka.

ILYEN EGY STÚDIÓPRÓBA A VEZÉRLŐBŐL

Szerinted mitől lehet jó egy televíziós műsor, mitől szeretik/nem szeretik a nézők? Kiken és min múlik mindez?

Verebély Marcell: Szerintem egy tévéműsorra ma már „csomagként” lehet tekinteni. Az X-Faktornál példuál a tévéműsor mellett már külön tartalmat gyártunk az online és social felületekre.

Ami szerintem még egy műsor sikerének a titka lehet, hogy ha sikerül családi programmá válnia. Például az Álarcos énekesnél azt tapasztaltam, hogy a gyerekek, és az idősebbek is szerették. 

Most, hogy ennyit beszéltünk már az X-Faktorról, Rami távozott a csatornától, új műsorvezetőre lesz szükség, meg van már esetleg a megfelelő személy? Hogy zajlik egy műsorvezető kiválasztása? 

Verebély Marcell: Ha új műsorvezetőről beszélünk, akkor castingot szoktunk tartani, ahol többeket megnézünk, majd közülük választunk.

Neked, mint készítőnek, van ideje egyáltalán tévét nézni? 

Verebély Marcell: Olyannyira, hogy nekem kell is tévéznem.

Tudnom kell mi történik a világban, tájékozódnom kell mindenről, például a mai trendekről, hogy mi sikerült jól, mi nem. Nem feltétlenül akkor nézem a műsorokat mikor adják, hanem visszanézem az interneten. Karácsonykor volt időm ’élőben’ tévét nézni. 

AZ X-FAKTOR 2019-ES ÉVADÁBAN ÉPPEN EGY VERSENYZŐ PRÓBÁL AZ ÉLŐ SHOWRA.

Van-e valami nagy terv a közel jövőre nézve, esetleg új műsor, vagy nagyobb régi műsort újra behozni? 

Verebély Marcell: Mindig vannak tervek. Az RTL-es kreatív osztály folyamatosan azon gondolkozik, hogy lehetne meglévő műsorokat megújítani, beletenni csavarokat, amiktől még jobb lesz, ha pedig egy új műsorról van szó azt pedig, hogy lehet a legizgalmasabban képernyőre tűzni. 

Milyen lehetőségei vannak egy hallgatónak, akit érdekel a tévézés, vagy ezt is tanulja mondjuk, arra, hogy elhelyezkedjen például az RTL-nél?

Verebély Marcell: A saját példámból kiindulva mindenkinek azt javaslom, hogy amíg az egyetemre jár addig jöjjön el gyakorlatra valamilyen műsorhoz, ha tévés szeretne lenni és erre van lehetőség. Szerintem ez a legideálisabb pozíció egy tanulónak, mert a szakmai gyakorlatok általában 6 hetes időszakok, amik összeegyeztethetőek az iskolával.

Ebben a gyakorlati időszakban, amíg nálunk van a hallgató próbáljon meg minél többet jelen lenni, hogy minél többet lásson a műsorkészítésből. Bele kell látni ebbe a világba, hogy milyen egy tévés szerkesztőség. Nálunk többen is dolgoznak, akik gyakorlaton kezdtek (például én is) és kiderült róluk, hogy van ehhez érzékük és akár azonnal, mint én is itt tudtak maradni. Persze, ha ez összeegyeztethető az iskolájával. 

Én mindenkinek javaslom, hogy használja ki a lehetőséget. Mi folyamatosan hirdetünk gyakornoki pozíciókat, az rtl.hu karrier oldalán.

Végezetül te kiknek ajánlanád ezt a területet (műsorkészítés bármely ága)? Kik válasszák ezt a szakmát 2021-ben?

Verebély Marcell: Azoknak ajánlom, akik szeretnek kreatívan gondolkodni, változatos munkát végezni, és akikben van kitartás. Ez egy kemény meló, de ugyanakkor rengeteget ad. Tudást, tapasztalatot és a saját élményeim alapján jó légkört. Itt tényleg jó hangulatban készülnek a műsorok. Mindig jó érzés egy-egy műsorunkat a képernyőn látni.

Nagyon tartalmas beszélgetést tudhatok magam mögött. Köszönöm Verebély Marcellnek az interjút, kívánok munkájára vonatkozóan további sikereket.

Nektek pedig azt javaslom, ha meggyőzött benneteket Marci, vágjatok bele ebbe a szakmába és gyertek el hozzánk a Műszaki és Informatikai Karra és tanuljátok ki a televíziózás rejtelmeit és ki tudja, lehet egy nap ti lesztek valamely csatorna kreatív producerei. 

 

2 thoughts on “„Ez egy kemény meló, de ugyanakkor rengeteget ad!” – interjú verebély marcellel az RTL Klub producerével

Comments are closed.