„Próbálunk fogékonyak lenni az egyetemisták ötleteivel kapcsolatban” – interjú Bánkuti Istvánnal, a Tüke vezérigazgatójával

+1
4
+1
0
+1
7
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

Alig egy hónapja kértünk Titeket az Instagram oldalunkon, hogy mondjátok el véleményeteket a pécsi közösségi tömegközlekedéssel, a Tükével kapcsolatban. Visszajelzéseitekből összeszedtük és elkészítettem belőlük múlt havi cikkemet. Ez beszélgetéseket generált, de nemcsak az olvasók körében, hanem felsőbb körökben is. 

Felvettük a kapcsolatot a busztársasággal és találkozhattunk Bánkuti Istvánnal, a Tüke vezérigazgatójával, aki reagált az előző cikkünkre és igyekezett választ adni minden kérdésünkre. 

Milyen reakciókat váltott ki Önből és a cég munkatársaiból a magazin Tüke buszokkal foglalkozó cikke?

egyetemBánkuti István: Teljesen normális, hogy legyen kritika. Természetesen nem értünk mindenben egyet, de úgy gondoljuk, hogy ez előre viszi a dolgokat. Nyilván voltak, akik negatívan álltak hozzá az egészhez, de tudod azt szoktam mondani, hogy „vannak normálisak és hülyék ez az egyensúly ez létező dolog”.

Mi az, amiben Önök is egyetértenek és mi az, ami meglepetést okozott?

Bánkuti István: Van némi elfogultság az egyetemisták részéről. Azt ki kell emelni, hogy ez nem egy taxivállalat, hanem egy közösségi közlekedés. Ez abból adódik, hogy Pécs városának van egy közszolgáltatási kötelezettsége. Ez azt jelenti, hogy a város nagyságából és lakosszámából adódóan szolgáltatnia kell az itt lakókat, mert el kell jutniuk A-ból B-be.

Ez a kötelezettség nagyon nem állam által támogatott, hanem az adott önkormányzat finanszírozza. Ez óriási költség, a mi esetünkben 4 milliárd forintról beszélhetünk és ennek több mint a felét a város állja, hogy működhessen. Tökéletesen ezt nehéz megcsinálni, hiszen minden csoportot ki kell elégíteni, de mások az elvárások. Emellett Pécsnek van egy rossz adottsága a többi nagyobb várossal ellentétben, hogy nincs kötött pályás közlekedés, ami miatt a villamosok általában nem késnek.

Tudhatjuk, hogy a nagy többség reggel 7 és 8 között szeretne valahova odaérni, illetve délután 5-ig mindenki haza szeretne jutni. Emiatt és amiatt, hogy Pécs autóállománya majdhogynem megduplázódott, alakulnak ki ezekben az idősávokban a dugók. És a mi buszaink természetesen ugyanúgy ott állnak a dugóban, hisz nincs buszsáv, ahol szabadon közlekedhetnének. Vannak olyan igények, amiknek a teljesítése nem mindig adott, például az is, hogy mindenhol időben ott legyenek a buszok. Vagy vegyük például a buszok tisztaságát.

Örülök, hogy felhozta, mert a következő kérdésem pont ehhez kapcsolódik. Mitől fordul elő, hogy a legtöbb busz üléskárpitja, vagy a padlója tiszta kosz? Milyen időközönként vannak takarítva a járatok?

Bánkuti István: Az állomásainkon minden nap takarítjuk a buszainkat, de nem tehetünk róla, hogy valaki nem bírja ki, hogy ne szemeteljen a buszon vagy ne koszos, sáros ruhában szálljon fel rá sajnos. Mint ahogy arról se, hogy valakik előszeretettel rajzolnak az ülésre vagy kivágnak a kárpitból egy darabot. Teljesen jogos az, hogy nem minden buszon megfelelő a kárpit tisztasága, de a csuklós Mercedes buszaink régiek és még az eredeti kárpitozás van rajtuk. Általában akkor cseréljük csak le őket, ha belevágnak, megrongálják.

A takarítása egy problémás ügy. A 2-es 2A vonalon lévő csuklós buszok olyan régiek, hogy 2023-ra ki lesznek vonva a forgalomból. Viszont a BYD elektromos buszokra, ha felülsz, akkor sokkal tisztábbak. Itt is felvetődnek költségvetési problémák, ugyanis mi már ki szerettük volna cserélni a régi buszainkat, csak nincs elegendő pénz a cserére. Plusz nekünk a fő vonalainkon szükségünk van a csuklós buszokra, de még csak most kezdik el kiadni az elektromos változatukat Amerikában. Egyébként szoktunk foglalkozni vele, hogy a régi lecserélt buszok jobb állapotú üléseit kicseréljük a forgalomban lévőkkel. Sajnos túl nagy a szórás, hacsak sárga Mercedessel utazol, akkor azt láthatod, hogy milyen koszos az ülés, viszont az újabb buszainkra inkább jellemző a tisztaság. 

egyetem

Sokan probléma érkezett hozzánk a busz személyzetének modorával, stílusával kapcsolatban. Mi alapján veszik fel a sofőröket és az ellenőröket?

Bánkuti István: Sokféle ember és mi is különbözünk. A kereslet és kínálat itt is jelen van. Mi buszsofőröket keresünk, akik rendelkeznek buszvezetésre alkalmas jogosítvánnyal, már eleve korlátozott számban találhatunk. A hirdetésre jelentkezőkkel van egy 2 körös elbeszélgetésünk, de ezeken a beszélgetéseken mindenki igyekszik a jó oldalát mutatni. Aztán amikor kikerül az életbe és dolgoznia kell, akkor előkerül hirtelen a sötétebbik oldala, amikor kiderül, hogy némiképpen primitív, nem feltétlenül intellektuális emberekről van szó.

Sajnos, amit mondasz igaz, de kényszerhelyzetben vagyunk, hiszen nagyon kevés buszsofőr van. Azért ezek a srácok nincsenek túlfizetve és sokszor mögöttük ül 30-40 zajos ugyanúgy modortalan ember. Van egy pszichológiai tesztünk és egy saját pszichológusunk, de szerintem még így se elég megfelelő a szűrési rendszerünk, de ezen igyekszünk változtatni és dolgozunk rajta. Megint csak mondom, sajnos valóban van egy csomó buszvezető, aki pallérozatlan és bunkó módon tud megnyilvánulni. Kicsi a kínálat és nagy béreket se tudunk fizetni, így kompromisszumokat kell kötnünk. Nekik ugyanannyiba kerül mosolyogva és boldogan végezni a munkáját, mint negatív, lekezelő módon. Bízom benne, hogy a többség nem ilyen, de biztos vannak azért bőven. 

Az ellenőrökre pedig áttérve be kell látni, hogy ez se a világ legnépszerűbb munkája. Ha szeretnéd, akár te is kipróbálhatod és akkor meglátod miért. „Valahogy” nem jelentkeznek az egyetemisták, hogy szabadidejükben beállnának dolgozni, pedig erre is van lehetőség. Az ellenőrök se a végzettségükről, se az intellektusukról híresek, bár egyetemisták is lehetnek bunkók nyilván.

A felvételüknél ugyanúgy többlépcsős beszélgetésen kell részt venniük és ha felvettük őket, akkor van egy képzés is számukra. Itt sincs túljelentkezés, 20 ellenőrünk van, akik 10 párt alkotva járnak. Túlterheltek, 8 órát utaznak naponta és biztos akad, aki a rossz tulajdonságait munkaidőben fejti ki. De tudom, hogy vannak jó fejek is és vannak, akik kevésbé azok. Igyekszünk kiszűrni a jobbakat, de mi is tévedhetünk és néha becsúszik egy-egy hiba. A humánpolitikában a cél, hogy legyen korrekt, utasbarát és precíz, de ez sajnos nem mindig jön össze. 

Cikkünkben és a videónkban is, amiben az utca emberét kérdeztük, felmerült, hogy szükség lenne arra, hogy sűrítsék a járatokat. Lenne-e rá lehetőség?

Bánkuti István: Ehhez is, mint annyi mindenhez pénz kell, nekünk pedig jelen pillanatban nincs elég. Ezért hétvégenként ritkább a menetrend, mert kevesebb ember utazik. Nézd, ha olyan programok vannak a városban vagy a környékén, mint például a fény- vagy borfesztivál, aminél szükségesek az esti, késő délutáni járatok sűrítése, akkor természetesen meg szoktuk tenni. Egyébként, ha van olyan igény, mint például a Pécsi Egyetemi Napok tavasszal, akkor meg tudtok minket keresni, Ti egyetemisták, majd igény szerint tudunk változtatni a menetrenden.

Normál esetben, nagyon nehéz megfogni ezt a témát. Ti azt mondjátok, hogy nem sűrű a járat, én pedig azt mondom, hogy kevés ember utazik rajta. Nem érdemes, elindítani egy buszt 3-4 emberért a délelőtti vagy éjszakai órákban. Nekünk azért számít, hogy megérné-e a változtatás. Ebben szerepet játszik az üzemanyag ára. Az utóbbi időszakban az üzemanyag ára majdnem másfélszeresére nőtt. Ha az üzemanyag ára akár csupán 1 forintot emelkedne, akkor is nekünk az éves szinten 3,2 millió forintot jelent, de nemcsak 1 forintot, hanem 100 forintot emelkedett. Elég csak kiszámolni és érthető is a probléma.

Emellett még az is probléma volt, hogy januártól májusig folyamatosan kellett fertőtleníteni az összes buszunkat, a sofőreinknek maszkokat kellett beszereznünk. Tehát havi szinten több milliós többletköltségünk volt, és a szigorítások miatt nem voltak egyetemisták, így nem volt elég bevételünk. Igyekszünk odafigyelni, hogy ahol tényleg szükség van a sűrítésre, ott meglegyen. De, ha te kiállsz a Zsolnay Negyedben és nem jön a busz, akkor mivel nem olyan nagy onnan az utasszám, valószínűleg nem fogjuk arra növelni a járatszámot. Figyelünk arra is, hogy rá legyen igazítva a menetrend a vonatok érkezésére, de hogyha késik a vonat, arról sajnos mi nem tehetünk.

Szerepel-e a terveik között az Árkádnál található, elektromos információs tábla terjedése a városban? Lehetne-e többet használatba állítani?  

Bánkuti István: Tervben van, csak egy ilyen bevezetése több százezer forintba kerülne. Egyrészt folyamatosan áram alatt kell lennie, másrészt maga a kijelző legyártása sem olcsó, de mindenképp ez a jövő. Fejlődünk, csak kis mértékben. Szeretnénk bevezetni egy elektromosan feltölthető buszkártyát, ami a Tüke kártyának a továbbfejlesztett változata lenne. Ezzel főleg a diákok felé szeretnénk nyitni.

Az utóbbi napokban szavazott meg az önkormányzat a társaságnak egy 300 milliós támogatást. Ez is költségtérítésre lesz szánva? 

Bánkuti István: Igen. Egyszerűen elfogyott a pénzünk, mert valaki úgy gondolta a tavalyi évben, hogy kevesebb pénzből is el tudunk élni, holott az utasszám csökkent, a költségeink pedig nőttek az utóbbi időszakban. Ez a támogatás, amit kaptunk a várostól, az konkrétan arra elég, hogy túléljük az évet. Ha normálisan fennmaradunk és nem lesznek korlátozások, akkor visszaállhat a stabil bevételünk.

A jövő évre pedig a városnak, el kell gondolkoznia, hiszen mi vagyunk a város egyik legnagyobb cége és ez egy politikai és stratégiai kérdés, mert ez a vevők elégedettségéről szól. És bár a vállalat a Tüke busztársaság, ez egy teljes mértékben önkormányzati cég.  Tehát a működésünk úgy néz ki, hogy jegy, illetve bérlet eladásokból származó hozam és a maradék bevétel pedig városi támogatás. Az állam azonban nem igazán nyújt számunkra támogatást.

egyetem

Visszatérő felvetés a buszbérletek drágasága. Miért kerül ilyen sokba és lehetne-e lejjebb vinni az árát?

Bánkuti István: Azért kerül ennyibe, mert más közlekedési módok hatékonyabbak tudnak lenni, mint például a metró vagy a villamos, mint a busz. A kötött pályás közlekedés sokkal olcsóbb, viszont azoknak az elkészítése a drága, amire nincs pénze a városnak. Például Budapesten 14 év alatt ingyen utazhatnak a gyerekek. Ezzel a város arra szeretné ösztönözni az embereket, hogy reggel ne az autójukba ültessék be a gyereküket, amivel növeli a dugót, hanem a közösségi közlekedést használják. Sajnos ez nálunk nem érné el a célját, mert itt nálunk túl kényelmesek az emberek.

Mi felméréseket is szoktunk elemezni, amiket a Műszaki Karon készítenek. Ezt a formulát a Karácsony Gergelyék kitalálták és ez egy jó gondolat, de nálunk nem elég a közlekedési eszköz a már említett kötött pályák hiánya miatt. Mi már egy ideje lobbizunk azért, hogy a Konzum áruháztól le legyen zárva a Jókai utcáig az autók elől a forgalom, és azon a belső úton, csak gyalogos, biciklis és buszforgalom legyen, amivel elkerülhető lenne a belvárosi dugó és sokkal hatékonyabbak lennének a buszaink. Az a baj, hogy ezt a város nem meri meglépni, mert az autósok fel lennének háborodva.

A civil kezdeményezéseket nagyon is támogatjuk. Jó dolog a kritika, de nyugodtan jöhettek összerakott kérésekkel, ötletekkel, programmal, mert a város életében nagy tényezők a diákok, hiszen sokan vagytok és számít a véleményetek. Hidd el, hogy tényleg próbálunk fogékonyak lenni az egyetemisták ötleteivel kapcsolatban. Ha jöttök egy reális dologgal, ami egy tényleg nagyobb közösség igénye, akkor azt igyekszünk megvalósítani. Külsős kezdeményezés volt a Mecsekre járó, kerékpárt szállító buszok használata és a 3000 forintos kutyabérlet bevezetése is. Arra is van lehetőség, hogy megrendelés szerint külön buszokat indítunk Palkonyára vagy Villányba akár az éjszaka közepén is.

Hogyan vélekedett a vezetőség a felkapott hírről, ami az általános iskolás csoport megbüntetéséről szólt?

Bánkuti István: Egyértelműen azt, hogy az ellenőr szabályosan járt el. Az a véleményem, ha egy pedagógus 14 év alattiakkal utazik, akkor az az ő felelőssége, hogyha megbüntetik őket. Ha a buszjegy vásárlását és kilyukasztását a tanár a gyerekekre bízza, akkor le kellene ellenőriznie, hogy minden diák megtette-e. Ha nem akkor teljesen jogos, ha megbüntetik őket, hiszen minden embernek, kortól függetlenül kötelessége érvényes jeggyel utazni. És akkor arra hivatkoznak, hogy nem volt elég hely, de az nem igaz mert egy 102 személyes buszon akkor 57-en utaztak akkor.

Ez egy egyértelmű dráma volt. Mi nem szerettük volna a gyerekeket megbüntetni, de tudni kell, hogy ez a pedagógus felelősége. Arról nem is beszélve, hogy potom pénzért lehet venni osztályjegyet, amivel lehet oda-vissza utazni és olcsóbbra jön ki, mint egy sima menetjegy. Nem szeretnék a népítélettel szembe menni, ezért nem álltunk bele az egészbe. Ha elkezdenénk mosakodni, akkor még gyanúsabbá válik. Ezért utálom a Facebookot, mert nincs senki, aki ellenőrizné a valóságtartalmat és nem kérheti ezeket senki számon.

Mindig bűnbakot keresünk keresni, akire rá lehet kenni a saját hibánkat, az ellenőröket pedig, amúgy is könnyű hibáztatni. Ha a pedagógusok kellően körültekintőek lennének, akkor nem történt volna meg ez a dráma. Nem várhatjuk el a gyerektől, hogy tudja a közösségi közlekedés szabályát, ha nem tanítják meg neki. Fizetni kell érte. Nyilván benne van az is, hogy az ellenőreink nem a legkedvesebb módon reagáltak. Nyilvánvalóan ez csak egy felfújt lufi volt és mindenki beszállt, akinek érdeke volt a felhajtás.   

egyetem

Köszönöm szépen Bánkuti Istvánnak az interjút. Rengeteg kérdésre választ kaptam, ami bennem és bennetek is felmerült. Remélem, hogy ezzel Ti, az Olvasók is előrébb lettetek és ezáltal jobban beleláttatok a Tüke busztársaság működésébe. 

Képek: Magosi Máté

2 thoughts on “„Próbálunk fogékonyak lenni az egyetemisták ötleteivel kapcsolatban” – interjú Bánkuti Istvánnal, a Tüke vezérigazgatójával

Comments are closed.