a-tortenelem-zabigyerekei

A történelem zabigyerekei

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

“A történelem zabigyerekei vagyunk. Nincs se célunk, se helyünk. Nincs világháborúnk, se válságunk. A mi háborúnk szellemi háború, a mi válságunk az életünk. A tévé elhitette velünk, hogy egy szép napon milliomosok, filmcsillagok és rocksztárok leszünk. Pedig nem leszünk. Erre lassan rádöbbenünk, és nagyon-nagyon berágunk.”

/Harcosok klubja c. film/

 

Az előző generációknak többnyire meg kellett küzdeniük egy rendszerváltással, egy világháborúval, vagy legalább a saját szüleikkel. Azonban mintha ez a generáció más lenne, mintha magára lenne hagyva. Ebben a cikkben a generációs különbségeket, és hasonlóságokat fogom megvizsgálni.  Rögtön a legelején kezdve, időrendi sorrendben haladva írnék pár szót az összes generációról, hiszen napjainkban hat különböző generáció éli együtt az életét.

A veteránok, vagy sokkal jobb kifejezés, az építők. 1945- és akik előtte születetteket nevezzük építőknek, vagyis a veterán generációnak. Ők voltak azok, akik a szocializmusban nevelkedtek, és életüket betölti a keserűség, amit a világháború tovább fertőzött. Nem igazán értik a mai fiatalokat, hiszen a korukban nem vágytak másra, csak a szerető, harmonikus családdal tölteni az időt.  

Baby boomereket a kohorszvizsgálat 1946-1964 között helyezi el, így az ő generációjuk valamelyest nyugodtabb, mint az előző generációé, azonban jóval inkább elutasítják a szüleik konzervativizmusát. Ebben a korban már-már kialakulóban van a fogyasztó társadalom, azonban rengeteg új képzőművészeti, irodalmi, és zenei irányzat úgyszintén megjelenik ekkoriban, ami személyes véleményem szerint szorosan összefügg a hallucinogének, és egyéb narkotikumok használatával, hiszen ezen generáció szülöttei már jóval bátrabban kísérleteztek ezekkel a “tudattágítókkal.”

Áthatotta az életüket a munka, azonban ebben a korban még jól megvolt határozva a munkaidő eleje, és vége. Gyerekeik nem sokat látták otthon szüleiket, azonban mikor így volt akkor a hazatérő szorongó, bizonytalan apuka, anyuka próbált valamilyen hangulatot varázsolni a TV-elé leülő család számára. 

X generáció 1965-1980 szembesült azzal, hogy mennyi család szakad szét a munka, és pénz miatt, így tanulságot levonva azon igyekeztek, hogy minél előbb megmásszák azt a bizonyos szamárlétrát, így a munkaidejük korlátlanná torzult, hiszen ez kellett a karrierhez, elismeréshez, és az előrejutáshoz, hogy aztán egy kiszámíthatóbb életet tudjanak magukénak.

A szociológusok elidegenedett generációként tekintenek rájuk, hiszen túl későn születtek, hogy kiéljék lázadó mivoltukat, de túl korán ahhoz, hogy a digitális forradalom motorjai legyenek. Az ikszesek tele vannak kétségekkel és bizonytalansággal, ebből kifolyólag elkezdek önmagukkal foglalkozni, saját maguk megtalálásával. A mai negyvenesek a  Konzumkultúra neveltjei, (kommunizmus) így mondhatni az információs világba “nőttek bele”. Rendkívül gyakori náluk az élet krízissel küzdő egyed, értsd; hajszába belefáradt, újrakezdésre vágyó, változást kívánó személy. Magas a depressziósok aránya ebben a generációban.  

Y generáció 1985-1995 szerencsésebb helyzetben találta magát, jól tudták miről szól a világ, és mit várnak el tőlük. Az ő idejükben alakult meg, és ki a technológia, és az online világ, pontosan ezért kis koruktól kezdve számítógépek, és mobiltelefonnal a kezükben nőttek fel, ebből kifolyólag módfelett a technológia őrültjei. Ennek a társadalomnak nem voltak különösebben nehéz dolgai a felnövésben ugyanis kiskorukban az utóbbi generációk biztosítottak mindent az egészséges lelki,- és testi fejlődéshez.

Az ipszilon generáció az amelyik bele született  a fogyasztó társadalomba, hiszen szüleik, az X generáció kemény munka árán küzdötték fel magukat oda ahol jelenleg tartanak. Persze az X generáció tagjai szorgosan dolgoznak azon, hogy ezt érzékeltessék, így gyakran az a kép tárul a 80- és kilencvenes években születettek elé, hogy milyen nagy árat fizettek a szüleik mindezért, érthető módon így szeretnének egy biztosabb karriert, könnyebb életet magukénak tudni, hiszen ez a generáció már “nem hajlandó” robotolni. Gyakran őket hívják digitális bennszülötteknek, pedig sokkal inkább jellemző ez a Z generációra. Jellemzőik; a siker, pénz, megbecsülés, tulajdonszerzés, és karrier hajhászása.

A Z generáció (1996-2010) az  amelyik már  a kész technológiába születik, így azt természetesnek veszik, és hamar megtanulják használni, ezzel hozzá is szoktatva őket a rendkívül gyors információ áramláshoz. Mondhatni a génjeikbe hordozzák a digitális tudást. Leginkább autodidakta módon néznének YouTube tutorialt mindenről, és otthon online világban tanulnának.

Olyan  klasszikus értelemben vett munka idegen számunkra, leginkább a legfőbb jellemzőik, hogy mások nem akarnak lenni csak híresek, és influencerek, így nagy hódítást nyernek a marketing cégek ebben a korosztályban. Identitásukat szeretik hangoztatni és kifejezni. Make up has no gender, vagy uniszex ruhák viselése, hiszen a szövetnek nincs neme! Számukra a márkás dolgok nem státuszszimbólumok mint az elődeiknek ( Y generáció, X generáció) hanem sokkal inkább eszköz ami kifejezi az individualitásukat.

Legtöbbjük figyelem- magatartás zavarokkal küzd, erős énességüket legjobban az a fajta autonómiaigényük tükrözi hogy szinte elvárják, hogy a /szülői/ környezetük kiszolgálja igényeiket, és nekik az élet pozitívumai alanyi jogon járnak. Érzelmi kapcsolataik kiüresedettek, fogyasztó csecsemők, akiknek a fogyasztása felnőtt, azonban a termelést illetve csecsemők. Értsd: Mindig mindenre igényt tartanak, azonban, azonban ennek ellenére eltartottakként vehetők számba. Jellemzőjük, hogy mindent akarnak és azonnal. A millenium generáció nem igazán találja a helyét, az online tereket leszámítva. 

Alfa generáció (2010-) 

Ha a Z generáció volt a digitális bennszülött, akkor nem is tudom, hogy van-e kifejezés arra ha már kisbaba korában az arcába világít valakinek az okostelefon, a tablet, és a számítógép minden egyes pillanatban. Márpedig az alfa generációnak nemhogy megtanulnia nem kell, de igénylik majd az okos eszközöket, hiszen gyerekkoruktól fogva hozzá vannak szoktatva az azonnali válaszokra a Google, és a Wikipédiának köszönhetően. Annak rendjén hogy felületes maradjak, így a jól hangzó alfa generációt mélyebben nem biztos hogy objektivitást ígérve tudnám taglalni, hiszen a szociológusok is csak találgatni tudnak milyen lesz a közösségi oldalak nélküli életet nem ismerő generáció.

A zé generáció megtapasztalta, hogy milyen a gyors információ áradat, amikor minden kérdésedre a válasz pár gombnyomásra van, úgy néz ki ez hatványozottabban lesz igaz erre a generációra, azonban mint tudjuk a túl sok tudástól könnyű becsavarodni. Emberi kapcsolataik kevesebbek lesznek, hiszen online tér mindenben kiszolgálja majd őket. (Tinder, házhozszállítás, elektronikus könyvek, stb.) Talán a legmagányosabb, azonban a legtanultabb, legsikeresebb generáció lehet.    

Források: Bagdy Emőke: A személyiség titkai, 1, 2

Képek forrása: PEXELS és 1