fanta_pecsi_egyetemistak_magazinja

A Harmadik Birodalom nedűje – A Fanta

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

A Fanta az egyik legismertebb üdítőitalok közé tartozik a világon. De vajon hányan ismerik valódi történetét?

Legendák

Számtalan legenda lengi körül a márka születését, mely szorosan kapcsolódik a XX. század meghatározó történelmi eseményéhez, a II. Világháborúhoz, illetve Németországhoz. Egyesek szerint a márkát maga a Coca-Cola anyacég fejlesztette ki, hogy a háború ellenére is profitálhasson a német piacon. Mások szerint maguk a nácik kísérletezték ki, azzal a céllal, hogy megdöntsék a Coca-Cola monopóliumát. Megint mások szerint a Fanta és a Coca-Cola valójában ugyanaz az üdítőital volt, csak a németek egyszerűen más néven címkézték, nehogy a szövetségesek tudtára jusson milyen italt is kortyolgatnak valójában.

A valóság azonban sokkal érdekesebb. A háború előtt, még mondhatni gyerekcipőben járó Coca-Cola számára az egyetlen nemzetközi sikert az akkoriban 43 palackozó üzemmel rendelkező német leányvállalt jelentette. A nácik hatalomra jutását követően, az 1930-as évek első felében a német cég által gyártott kóla rövid idő alatt az ország legkedveltebb üdítője lett. Legnagyobb sikerét pedig kétségtelenül a berlini olimpia idején aratta, melynek hivatalos szponzora volt. A virágzó németországi vállalat élére 1938-ban Max Keith került.

A Fanta születése

A II. Világháború azonban, kellemetlen következményekkel járt a cég számára. A német-amerikai kereskedelmi kapcsolatok egyre inkább gyengültek, majd Németország 1941-es hadüzenetét követően meg is szűntek. Ennek hatását a Coca-Cola németországi leányvállalata gyorsan megérezte, hiszen az anyacégtől titkos recept alapján összeállított Coca-Cola sűrítmény utánpótlása abbamaradt. Ekkor Max Keith a cég akkori igazgatója azonnali alternatívát keresett, így az alapanyaghiányt szerencsére hamar megoldották. Az újonnan kifejlesztett üdítő mindenféle élelmiszeripari maradékokból készült. Gyártásához leginkább almabor előállításából visszamaradt gyümölcshúst, héjat, valamint a sajtgyártás melléktermékeként keletkező tejsavót használtak fel. Édes ízét és barna színét a cukorrépalének, illetve szaharinnak köszönhette. Többek között az a hatalmas cukor tartalma segítette hozzá a sikerhez, hiszen így nem csak üdítőként funkcionált. A háború nehézségei okozta szűkös cukorfejadagok miatt az emberek Fantával főztek minden olyasmit, amihez cukorra lett volna szükség, mert sokkal egyszerűbb volt beszerezni. Rövid időn belül hatalmas népszerűségre tett szert a frontokon és a hátországokban is. Egy évvel piacra dobása után, már 3 millió rekesznyi Fantát adtak el Németországban. Változatos gyümölcsös íze már ekkor jellemző volt rá, hiszen szinte minden Németországban fellelhető gyümölcsfajtát felhasználtak ízesítéséhez. A háború előre haladtával egyre szélesebbé vált az ital ízpalettája, azonban az alapanyagkészlet kimerülése miatt 1945-ben a gyártást beszüntették.

Miért pont Fanta?

Egész sokat tudtunk meg mostanra egyik kedvelt üdítőnkről, de vajon honnan ered a Fanta neve? Nos, mikor előállították a Coca-Cola pótlására alkalmas üdítőt, minden adott volt a sikerhez, már csak egy frappáns nevet kellett keresni. A vezetőség ezért összeült, majd több órányi sikertelen ülésezés után a vezérigazgató felkiáltott: „Lassen Sie Ihrer Fantasie freien Lauf!” azaz „hagyják, hogy a képzelőerejük szabadon vágtázzon”. Ez megihlette Joe Knipp értékesítőt, és elkiáltotta magát, hogy “Fanta!”. Így született meg tehát a német ,,Fantasie” kifejezésből a Fanta márkanév.

Kinek köszönhetjük fennmaradását?

A történészek véleménye megoszlik azzal kapcsolatban, vajon náci volt-e a német vezérigazgató, Max Keith. A háború után vizsgálat folyt ellene, a Németországban működő üzemeinek, üzleti kapcsolatainak felderítésére. Azonban az őt ért vádak alól szerencsére gyorsan felmentést nyert. Kiderült ugyanis, hogy a hivatalos szervek többszörös szorgalmazása ellenére sem lépett be a náci pártba, inkább elviselte annak következményeit. A háború alatt rengeteg embernek adott munkát és a nehéz idők után a cég nyereségét, illetve az új üdítőt egy az egyben átadta az Egyesült Államokbeli székhellyel rendelkező cégnek. Az alma ízesítésű német, illetve a bodza ízű Fanta gyártását ekkor le is állították, de az ital kedvelőinek nem kellett sokat várni kedvelt ízeik visszatérésére. A nagy riválist jelentő Pepsi ugyanis az 1950-es években piacra dobta saját, különféle gyümölcsös ízesítésű termékeit, ami válaszlépésre késztette a Coca-Colát. Így hát 1950-ben újraindították a Fanta gyártását is. Max Keith munkájának köszönhetően élvezhetjük tehát mai napig a Fanta frissítő hatását, amely rövid idő alatt hatalmas népszerűségnek örvendett. Napjainkban több mint 100 országban és 90 különféle ízesítéssel árusítják a terméket.

Források:

1

2

3

Képek forrása:1 ; 2